Hoe blijf ik op mijn streefgewicht?

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen ben ik in iets minder dan een jaar tijd ruim 54kg afgevallen. Afvallen is 1, maar dan volgt nu natuurlijk de opdracht om dat zo te houden! Hoe goed bedoelt ook, is dat tevens de meest gehoorde uitspraak van dit moment; EN NU ZO HOUDEN HÉ?! Wat vaak gepaard gaat met een ondefinieerbare blik en dito grijns op iemands gezicht. Gunnen ze het me niet? Vertrouwen ze me niet? Denken ze een vooruitziende blik te hebben dat ik het niet volhoud en binnenkort weer op mijn oude gewicht ben? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat inderdaad in de praktijk is gebleken dat het veel moeilijker is om op gewicht te blijven dan om af te vallen. Ook ik weet dat uit eigen ervaringen. Maar gelukkig heb ik een aantal stokken achter de deur! Onder andere in de vorm van mijn diëtiste. Mijn diëtiste, die me nu niet aan mijn lot overlaat en waar ik gewoon over een paar maanden weer een afspraak heb, die ik altijd mag mailen tijdens een moeilijk moment en die mij een hele berg handvatten heeft gegeven om die -54kg ook echt op -54kg te houden!
Ook hangt er ergens in Zwijndrecht een trouwjurk op mij te wachten. Dé jurk waarin ik 07 oktober aanstaande de show ga stelen! Deze jurk is al op maat. Nog meer stimulans om mijn gewicht zo te houden dus!

Voorlopig gaat het me goed af! Ook tijdens de afgelopen feestdagen heb ik volop genoten, waardoor ik natuurlijk wat aankwam, maar wat ik er vervolgens binnen een paar dagen weer had afgewerkt! En dat is het, een balans vinden. Genieten mag, uit de band springen ook, maar het vervolgens weer oppakken, dat is echt waar het om draait!

De levensstijl die ik mezelf heb aangeleerd zou ik de rest van mijn leven vol moeten houden, als ik tenminste niet weer terug wil naar mijn oude gewicht. Moeilijk, saai, zwaar? Verre van! Na de kerstdagen verlangde ik echt weer naar mijn vertrouwde eetpatroon! Ik heb het al eerder gezegd, maar ik eet alleen maar dingen die ik lekker vind, ik geniet van elke maaltijd! Natuurlijk heb ik ook wel eens behoefte aan een lekker stuk chocola of iets dergelijks, maar dat kan gewoon! Het is GEEN strafkamp! Nooit geweest ook!

Mede door de eerdere ervaringen vond ik het wel super eng om te concluderen dat ik op gewicht was en dus mijn gewicht stabiel moest zien te houden, want wat nou als het mis zou gaan! Ik moest er niet aan denken!
Maar gelukkig was daar mijn hulp in bange dagen! Degene aan wie ik al mijn gewichtsgerelateerde vragen kwijt kan, mijn diëtiste!
In de afgelopen afspraken namen we alles door; “wat verander ik aan mijn eetpatroon?”, “in welke frequentie zet ik mijn sportactiviteiten voort?” en “Hoe vaak ga ik mezelf nog wegen, zonder dat het een obsessie gaat worden?”
Hieronder een lijstje met al mijn vragen en de daarbij behorende antwoorden van mijn diëtiste:

* Veranderd er nu ik op gewicht ben iets aan de portiegrote?

 Nee, hou het voorlopig zo, met zo nu en dan een zondig momentje, anders rekt je maag weer teveel op.

* Hoe zit het met de dingen op de “liever niet lijst” die je me gaf toen ik startte? Mag ik die nu wat vaker en in welke frequentie?

Nog steeds liever niet. Deze producten zijn vaak te vet, bevatten te weinig vezels en geven te veel energie. Je kunt beter producten kiezen uit de goede lijst en daar eventueel meer van nemen.

* Ik kook niets uit “pakjes en zakjes” sinds ik begonnen ben met afvallen. Wij zijn echter gek op de pakken met wereldgerechten (risotto, lasagne etc.). Kan ik dat nu weer toevoegen tijdens het avondeten? En hoe vaak adviseer je dat dan te doen? 1x per week? 1x per 2 weken? 1x per maand?

 Ja, dat mag best een keertje, bijvoorbeeld 1 x per week. Let wel op dat de mixen van deze gerechten veel zout bevatten. Overmatig zout gebruik betekent het vasthouden van vocht. Het vasthouden van vocht betekent gewichtstoename.  Je zou ervoor kunnen kiezen om een half zakje toe te voegen.
Zie zo’n maaltijd wel als zondig moment, heb je die week ook een feestje, sla die week het “wereldgerecht” dan over.

* Als ik nu een etentje/ feestje/ verjaardag heb, pas ik de rest van de dag mijn eetpatroon daarop aan. Is dat nu ook nog nodig?

Je kan het proberen wat losser te doen, hou dan wel je gewicht goed in de gaten.

* Hoe ga ik door met het sporten? Ik sport nu ongeveer 4 uur per week (fietsen en hardlopen). En mag ik op de dagen dat ik sport nu meer eten aangezien ik dan extra calorieën verbrand?

Dat sporten zou ik zo doorzetten. Dat is niet alleen goed voor je gewicht, maar je bouwt ook nog is aan uithoudingsvermogen en verdere gezondheid van je lichaam. Extra eten zou ik niet standaard doen, dan zijn het teveel momenten dat je wat extra’s gebruikt. Je kan het beter gebruiken als compensatie voor bijvoorbeeld zo’n wereldgerecht of een feestje o.i.d.

* Wat adviseer je qua zelf wegen? Ik doe dat nu 1x per week op maandag.

Dat zou ik zo houden. Dat vormt een goede en gezonde controle en je kunt op deze manier goed inspelen op eventuele gewichtstoename.

* Wat doe ik als ik aankom en wat is toegestaan qua aankomen?

Direct actie ondernemen! “Back to basic”; extraatjes schrappen en terug naar 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes per dag.
Als je tussen de -52 en -55 blijft schommelen houd je een gezond gewicht, dus dat is maximaal toegestaan en zou met bovenstaande tips ook goed te doen moeten zijn.

Deze handvatten zorgen ervoor dat ik al ruim 2 maanden op gewicht blijf! Ik hoop hier dan ook de rest van mijn leven mee voort te kunnen!
Uiteraard word ik heel blij van alle positieve opmerkingen rondom mijn gewichtsafname! Natuurlijk mag een uitspraak zoals hierboven beschreven ook best gemaakt worden, maar laten we afspreken dat die blik voortaan achterwege blijft… 😉

 

 

Reacties

Reacties

Een gedachte over “Hoe blijf ik op mijn streefgewicht?

  1. Hehe Sam gaat je lukken en zeker met die jurk in het voor uitzicht zal het zeker volhouden.
    En sporten in de regen petje af ik doe het je niet na.
    Fijne avond

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.