Hoe hou ik mijn gezonde leefstijl of dieet vol tijdens de feestdagen?

Nu niet alleen de pepernoten, chocoladeletters en taaitaaipoppen, maar zelfs ook de kerstkransjes alweer in de winkel liggen, weet je het; de feestdagen staan voor de deur!

Over 1 week is het sinterklaasavond, 3 weken later kerst en een paar dagen daarna oud en nieuw. Vorig jaar was ik op de dag van Sinterklaasavond precies 1 maand bezig met mijn afvalrace. Ook tijdens de feestmaand ben ik toen de nodige kilo’s kwijtgeraakt. Alleen tijdens de kerstdagen kwam ik 5 ons aan, wat er met oudejaarsdag alweer ruim af was.

Hoe zorg je er nou voor dat je het afvallen of je gezonde leefstijl niet laat versloffen en dat je geen kilo’s aankomt tijdens de feestmaand?! Ik ga je wat tactieken vertellen die voor mij werken!

1. Beperk het zondigen tot de feestdagen.
Dat het strooigoed al vanaf medio september in de winkels ligt, betekend natuurlijk niet dat je het dan ook gelijk moet kopen en vooral op moet eten. Beperk het tot de feestdagen en beloon jezelf ook als dat gelukt is! Stel je bent gek op gevuld speculaas, trakteer jezelf dan op een flink stuk op Sinterklaasavond vergezeld door een lekker kopje koffie of thee! Vier je het feest van de Goedheiligman bij familie of vrienden? Neem dan gerust een stukje taart of een handje strooigoed! Je hebt het verdient!
Zo pak ik het ook aan met de oliebollen. Niet al vanaf oktober mezelf eraan rond (vr)eten, maar er lekker van genieten op het moment suprême, oudejaarsavond dus!

En aangezien Sinterklaas alles ziet en hoort, houdt zelfs hij rekening met wat hij bij mijn schoen legt! 😉

img_0440

2. Het is of/of, niet en/en/
Ik neem ’s middags of een stukje chocoladeletter, of ’s avonds een stukje speculaasvlaai, niet allebei. Ook al mag ik mezelf belonen dat ik zo netjes al die maanden dat lekkers heb kunnen weerstaan, het is niet de bedoeling dat ik gelijk bijkom. Ik hou die dag ook rekening met de rest van m’n maaltijden, ik laat bijvoorbeeld het brood weg tussen de middag en eet ’s avonds een lekkere (maaltijd) salade.
Tijdens de kerstdagen kies ik ervoor 1 maaltijd per dag uit de band te springen, maar houd de rest licht en mager en ik beperk de tussendoortjes. Met schijfjes komkommer of cherrytomaatjes doe je meer mensen dan alleen jezelf een plezier en met een dipje op basis van yoghurt erbij, maak je het nog feestelijk ook!
Oudejaarsavond is een lange avond waarbij vaak veel hapjes op tafel komen. Natuurlijk mag je daar gerust wat van pakken! Ik neem de rest van de dag lichte maaltijden, ’s avonds kan een kopje soep met een boterham of cracker al voldoende zijn, omdat de happen vaak al beginnen bij de koffie. Neem gerust die oliebol of appelflap, maar beperk het er tot 1. Maak de rest van de avond keuzes met je verstand; dus liever rauwkost, een klein handje chips of een toastje met filet americain, dan een handje pinda’s, bittergarnituur of een toastje brie! 

3. Eet alleen de dingen die je heel lekker vindt.
Ben je helemaal niet zo gek op oliebollen, maar eet je hem vooral op om “mee te doen”, doe het dan vooral niet! Je lijkt wel gek! Wees gewoon eerlijk en neem in de plaats een lekker chocolaatje of ’s avonds toch die bitterbal!

4. Pak je gezonde leefstijl na de feestdag gelijk weer op.
Ook al zitten er maar 4 dagen tussen kerst en oud en nieuw, pak vooral de gezonde leefstijl direct na de kerstdagen weer op! Er zijn 2 kerstdagen, dus lang genoeg was het letterlijk “feest”! 😉 De dagen erna kun je mooi gebruiken om in balans te komen en om eventueel aangekomen gewicht er weer af te werken. Mijn ervaring na een paar dagen “gek” eten, ik merk dat bijvoorbeeld ook na een vakantie, is dat je er vaak naar snakt je ritme weer op te pakken. Ook kun je merken dat je lijf er echt aan toe is, doordat je bijvoorbeeld vocht vasthoudt, of je stoelgang “op slot zit”. Als je het gewende ritme weer oppakt, zul je merken dat je je snel weer lekkerder voelt 🙂 .

5. Pas op met wat je drinkt.
Kijk, ik heb makkelijk praten, want ik drink geen alcohol. Maar mocht je nou toch heel graag dat wijntje, biertje, of in mijn geval vruchtensapje bij het kerstdiner willen nuttigen, tel dat dan als een extra tussendoortje. Je kunt je voorstellen, dat als je lichaam niet meer dan water, thee of koffie gewend is, dat dit best hard aan kan tikken!

6. Maak vooraf een bewuste keuze en accepteer de consequenties.
Natuurlijk kun je denken; “een feestdag is er om gevierd te worden, ik ga lekker los!” Geen probleem, maar wees je bewust van de consequenties en accepteer deze! Of calculeer het in! Wil je graag 2 kilo per maand afvallen, wees dan blij als je deze maand quitte speelt. Het scheelt een hoop frustratie en teleurstelling als je er op voorhand al op ingesteld bent! En mocht er toch wat af zijn, kun je uiteraard apentrots op jezelf zijn!

Ten slotte wil ik er nog even op hameren dat het FEESTdagen zijn en het dus vooral de bedoeling is dat je het LEUK en NAAR JE ZIN hebt. Verlies dit dus niet uit het oog! Om niet voor verrassingen te staan is het slim een plan uit te stippelen. Dat kan met de bovenstaande tips. Maar acceptatie is vooral het sleutelwoord, want dat het gewoon een moeilijke maand is en dat je dus ook geen bergen af zult vallen staat zo goed als zeker wel vast.

Via deze weg wil ik mijn lezers alvast hele fijne feestdagen wensen, geniet ervan!

feestdagen

Reacties

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.