Minivakantie Valkenburg

Zoals de titel al zegt zijn wij er een paar daagjes tussenuit geweest.
Waar we, heel verwend, er bijna aan gewend zijn om in het voor- en na seizoen naar Turkije te gaan, hebben wij het spaar technisch, dit keer bij een 4-daagse minivakantie naar Valkenburg gelaten.
Dit doet absoluut niets af aan het plezier dat we daar gehad hebben, want we hebben echt met volle teugen genoten en de batterijtjes zijn dan ook weer helemaal opgeladen!
Vandaag laat ik jullie meegenieten van alle activiteiten die we hebben ondernomen in het verre zuiden in een heus reisverslag!
Veel leesplezier!

Afgelopen maandag (10 oktober) vertrokken we rond 10.00uur richting het mooie Valkenburg. Na een uurtje op de weg, lasten we een korte pauze in om de benen te strekken en een plasje te doen. Rond half 1 kwamen we aan bij het Parkhotel. In dit hotel genoten we van een vooraf gereserveerde lunch via een gift for 2 bon. Van vrienden kregen wij deze bon in juni voor onze verjaardagen. En aangezien wij dit de perfecte gelegenheid vonden voor een uitgebreide en luxe lunch, besloten we deze bon nu te verzilveren en zo onze vakantie op een hele goede manier te beginnen!

valkenburg3

Rond 14.00uur reden we door naar onze thuishaven voor de komende paar dagen, dat op dezelfde weg lag.
Na het inchecken zochten we onze kamer op en pakten de tassen uit. We verbleven in hotel Riche. Perfect gelegen in het centrum van Valkenburg en op zeer korte loopafstand van vele bezienswaardigheden. De kamer was zeer ruim en netjes, maar een tikje gedateerd. Het bed was erg groot. Wij, gewend aan een bed van 1.40meter breed, waren elkaar ’s nachts dan ook voortdurend kwijt…. 😉

valkenburg

Nadat we alles hadden uitgepakt, ons hadden opgefrist en even rond hadden gekeken in het hotel, gingen we Valkenburg onveilig maken!
We gingen als eerste naar de VVV, om inspiratie op te doen voor wat we de komende dagen konden ondernemen. We verzamelden wat folders en togen vervolgens naar een terras om alles te bekijken en een planningkje te maken voor de aankomende dagen. Uiteraard ontbrak een lekker drankje niet!
Na dit rustmomentje beklommen we de Cauberg; Neerlands trots! En schoten er wat leuke foto’s. Ik poseerde onder andere, met gevaar voor eigen leven, op de finishstreep van de Amstel gold race, die op de top van de berg ligt! Ook genoten we van het prachtige en adembenemende on-Nederlandse uitzicht! 😮

feestje-opa-en-oma-hermenet-15-08-2015

’s Avonds hebben we heel lekker en vooral veel gegeten! We genoten van het vlees en al het andere lekkers wat er hoorde bij het tafel barbecue arrangement! Zoals de voorgaande zin al doet vermoeden, hebben we dus gebarbecued bij een restaurant waarbij het midden van de tafel een barbecue was geworden! Echt aan alles was gedacht en kon je onbeperkt pakken; stokbrood, kruidenboter, soep, salades, rauwkost, groentes om te bakken in een pannetje op de barbecue, gepofte aardappel, sausjes, een ruim assortiment vlees en zelf patatjes, die continue vers werden gebakken en aan tafel werden gebracht! Het  nadeel aan onbeperkt is, dat je natuurlijk altijd te veel eet! We ploften dan ook nog net niet toen we weer naar buiten liepen! Het is trouwens maar goed dat dit restaurant niet op de top van de Cauberg zat, anders waren we zo naar beneden gerold! 😉

achtergronden

Maandagavond kon er 1 ding natuurlijk niet ontbreken! Je raadt het vast al; de WK kwalificatie wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Frankrijk!
We hebben deze wedstrijd in een gezellig cafeetje, die naar mijn familienaam vernoemd was, gekeken! ’t Hoekje stroomde langzaam vol met meer mensen die het elftal een warm hart toedragen. Helaas zagen we “onze jongens” met 0-1 verliezen….

Dinsdag ochtend genoten we na het opstaan en opfrissen van een lekker en uitgebreid ontbijt in ons hotel. Het ontbrak ons aan niets en je kon dan ook alle kanten op!  O.a. croissantjes, warme broodjes, crackers, boterhammen, kaas, vleeswaren, zoet beleg, gerookte zalm, brie, een uitgebreid assortiment smeerkazen, yoghurt, fruit en gekookte eitjes lagen voor het grijpen! Uiteraard ontbraken een glaasje sap, verse koffie en lekkere smaakjes thee niet!

collages1

Na het ontbijt liepen we naar de gemeentegrot. Hier kochten we kaartjes voor de “Cave experience”
Het eerste deel van deze belevenis bestond uit een rondleiding door de oudste mergelgrot van Nederland. We liepen langs verschillende muurschilderingen en beeldhouwwerken, waarbij door de enthousiaste gids mooie verhalen werden verteld. Zo liepen we langs beelden die uit het mergel zijn gehouwen en voorstellingen verbeelden uit de bijbel. Dit was een afstudeerproject van de kunstacademie halverwege de vorige eeuw. We zagen onder andere het laatste avondmaal en de voetenwassing. Die beelden maakten veel indruk op ons, het was echt heel indrukwekkend! Extra leuk om te horen, was dat alle studenten die dit hadden gemaakt, geslaagd waren! 😉

feestje-opa-en-oma-hermenet-15-08-20151

Het tweede deel bestond uit een spectaculair licht- en geluidspektakel, waarbij animatievideo’s werden geprojecteerd op de metershoge rotswanden in de grot en werden vergezeld door de grootste hits! Dit was echt gigantisch gaaf om te zien! Overal om je heen zag je bewegende beelden op het mergel en de geweldige muziek maakte het helemaal compleet! Lang stilstaan- of zitten was er dan ook niet bij! 😉

Tijdens een lekkere lunch op een terrasje in het centrum raakten we niet uitgepraat over de “cave experience”! Elke muurschildering en videoclip kwam dan ook nog een keer voorbij!

Na de lunch vervolgden we onze weg naar de scooter verhuur. Er stond een middagje (snor) scooter rijden op het programma!
Door middel van een kaart met daarop een fietsknooppunten netwerk, legden we een mooie route af door zuid Limburg! We genoten van het uitzicht en stopten onderweg regelmatig om foto’s te maken. We vielen onderweg van de ene verbazing in de andere, vooral de hoogte verschillen en de prachtige natuur deed ons met open monden op de scooter zitten! Zelf had ik het af en toe niet zo breed! Je kunt je misschien voorstellen, dat als je afdaalt en met het gas dicht, de teller nog 45 km/uur aangeeft, je met samengeknepen billen op de scooter zit! Lars niet hoor! Die scheurde van de heuvels af en glom van oor tot oor. Ik kwam er vervolgens met in geknepen remmen en lijkwit gezicht achteraan….
En wat was het koud! Zoals je op de foto’s kan zien was ik volledig ingepakt, maar nog presteerde ik het om blauwe wangen en lippen te hebben! Dit kon de pret echter niet drukken hoor! We genoten met een grote G! We kwamen onderweg ook nog langs een prachtig kasteel, waar we wat hebben gedronken en de nodige foto’s hebben geschoten.
Als toetje zijn we nog even met de scooter de Cauberg op geweest. Boven realiseerde ik me echter pas dat we er ook weer af moesten! Na afloop zei ik tegen Lars dat we eigenlijk een cameraatje op m’n stuur hadden moeten monteren. Mensen die me tegemoet liepen schoten allemaal in de lach! Ik scheen namelijk nogal apart naar beneden gegaan te zijn. Uiteraard met in geknepen remmen, maar dit keer ook glunderend en luid schaterlachend omdat ik het toch stiekem wel ontzettend gaaf vond! De tranen die over m’n wangen liepen van de wind en kou en m’n sjaal die ik tot over m’n neus opgetrokken had, maakten het beeld tot een lachwekkend geheel!

valkenburg1

Na een lekkere avondmaaltijd in het aan de overkant gelegen restaurant wat bij ons hotel hoorde, ben ik heerlijk gaan ontspannen en opwarmen in het bad in onze hotelkamer, ik zag namelijk nog steeds blauw!

valkenburg-142

Op woensdag begonnen we de dag, na weer van het heerlijke ontbijt genoten te hebben, met een bezoekje aan GaiaZoo in Kerkrade. Deze dierentuin heeft de afgelopen jaren een hoop prijzen gewonnen, waaronder die van mooiste dierenpark van de Benelux!
Helaas viel het eerste deel van het bezoek letterlijk in het water…. Ook de koude wind maakte het er, naast de regen, niet veel lekkerder op. 🙁
Ingepakt met sjaal en handschoenen en uitgerust met paraplu liepen we door het prachtige park en ondanks het weer keken we onze ogen uit! Het was er echt schitterend en door de verschillende materialen en de zeer bloem- en bosrijke omgeving waan je je in een ware sprookjes wereld!
Het park bestaat uit vier delen met elk z’n eigen hoogtepunt.
Zo heeft “Taiga” de wolvenvallei, waarbij je middenin een bos loopt met vele prachtige wolven, die je door middel van kijk punten prima kunt aanschouwen.
Limburg heeft de “DinoDome”, een super groot overdekt speelparadijs in dinosaurus thema, waar menig kind z’n hart ophaalt!
In de “Rainforest” loop je in het Doodshoofdapen bos tussen de klauterende en slingerende doodshoofdaapjes. Ook wordt je daar, als je niet uit kijkt, ondersteboven gelopen door de kalkoenen en nandoe’s, die daar eveneens vrij rondwandelen!
En “last but not least” de “Savanna”, waarbij je door middel van een prachtige route oog in oog komt te staan met onder andere giraffes, zebra’s, wilde honden en leeuwen.
In totaal hebben we van een uur of elf tot half 3 rond gelopen in het park, waar we ook nog een lekkere lunch nuttigden. Het park is dus niet gigantisch groot, maar mooi genoeg om er een paar uurtjes te vertoeven 🙂

gezin_1

Na de dierentuin besloten we Valkenburg verder te gaan bekijken. We bekeken wat winkeltjes en maakten nog wat foto’s bij de mooie plekjes in het centrum. Hoogtepunt van de middag was een bezoekje aan een cadeauwinkeltje met een grote Blond Amsterdam collectie! Je weet wel, dat merk, waar ik helemaal aan verslingerd ben en waar 2 kasten in onze woonkamer mee vol staan! 😉
Na het vele “heb ik al” zeggen als Lars iets aanwees, viel mijn oog op een item dat ik nog niet had! Een hoesje voor een smartphone! Toeval wil dat deze hoesjes er alleen voor de Iphone waren. En laat ik nou, heeeeeel toevallig, sinds 2 weken in het bezit zijn van een Iphone 6 plus! Toen begon het grote twijfelen, want ja, ze waren wel erg duur…. Toen ik me, iet wat beteuterd, naar de uitgang begaf, hoorde ik Lars antwoorden op de vraag; “is het een cadeautje?”, die de vrouw achter de toonbank hem stelde! Hij had hem voor me gekocht! De schat! En natuurlijk ben ik, heel trots, met m’n cadeau op de foto gegaan!

valkenburg2

’s Avonds genoten we van een lekkere avondmaaltijd en wat lekkere drankjes onder een heater op het terras.

Op donderdag ochtend pakten we na het ontbijt onze tassen in en was het tegen elf uur tijd om uit te checken.
Omdat we echt nog geen afscheid konden nemen van deze prachtige omgeving, besloten we het laatste dagje door te gaan brengen in Maastricht!
We parkeerden onze auto aan de rand van het stadspark en wandelden via een prachtige route naar het centrum. Onderweg zagen we al mooie dingen, maar in het centrum keken we helemaal onze ogen uit! We genoten van de Onze Lieve Vrouwe basiliek, de Helpoort, de Sint Janskerk, de basiliek van Sint Servaas en al die andere prachtige gebouwen!
Ook hebben we nog wat door de winkelstraten gestruind opzoek naar van die leuke snuisterijen winkeltjes. Ook hebben we tussendoor nog lekker geluncht en heel fout een warme wafel met warme chocola én slagroom op! Hier hadden we zo’n zin in!

collages

Tegen het einde van de middag liepen we terug naar de auto en begonnen we aan de 2 uur durende reis terug naar Ambacht. Nu zat onze vakantie er dan toch echt op! Wat hebben wij het geweldig gehad en wat is Nederland stiekem toch mooi!