Mijn drinkgewoonten tijdens het afvallen

Tijdens het afvallen gaat het er niet alleen om dat je alert bent op wat je eet, maar ook zeker op wat je drinkt. Het is erg belangrijk dat je de vochthuishouding op peil houdt. We verliezen door plassen, zweten en ademen zo’n 2,5 liter water per dag. Om dit aan te vullen drinken we. Veelal is men geneigd om voor zoete drankjes te kiezen, zoals sap, cola of ice tea. En ik moet toegeven, ook bij ons gingen er liters sap per week doorheen die door mij gedronken werden.
Toen ik bij de diëtiste terecht kwam, vertelde ze mij dat het belangrijk is dat ik voldoende zou gaan drinken. Minimaal 2 liter per dag. Gezien de calorieën het liefst water en thee. Aangezien je zo’n liter vocht per dag uit groenten en fruit haalt, zit je dan aan de 3 liter en dat is met de 2,5 liter die je per dag verliest ervan af, een mooie balans.

Dat drinken leek mij niet de moeilijkste opdracht. In de praktijk viel dat echter vies tegen! Ik begon natuurlijk in de winter met m’n dieet. Aangezien het dan koud en guur is buiten, had ik weinig behoefte aan koud drinken en al helemaal niet aan water, zo saai! In het begin dronk ik dus heel veel thee en heb dit euvel tijdens mijn 2e afspraak met de diëtiste gelijk besproken. Zij raadde me aan om wat siroop zonder suiker toe te voegen aan het water. Ze bestaan in verschillende merken en smaken. Tijdens het eerstvolgende bestelmoment van onze boodschappen (een tikkeltje decadent, maar wij bestellen de boodschappen altijd online bij de plaatselijke supermarkt en halen ze op een afgesproken tijdstip op) ging ik direct opzoek! Ik koos voor Slimpie, een siroop met 0 calorieën per glas, mits je het op de aangegeven manier mengt natuurlijk! Bij Slimpie is dat 1 deel siroop op 11 delen water. Je hebt dus maar heel weinig nodig per glas, maar het geeft net een lekker fris en zoet smaakje, precies wat ik zocht! 🙂 Ik kies vaak voor sinaasappel/ framboos, maar je hebt het ook in de smaken aardbei, bosvruchten en zelfs een ice tea variant!

20160605_214734

Ook al is het mooie weer in aantocht en zelfs al gedeeltelijk gearriveerd, ik drink nog steeds graag thee. Ik drink zo’n 4 á 5 koppen per dag uit mijn mooie grote Blond Amsterdam beker, die drinkt heerlijk! En zit ie in de vaatwasser, dan is er geen vuiltje aan de lucht, want dan hebben we nog genoeg heerlijk drinkende dubbelwandige theeglazen in de kast staan!
Welke thee je me voor zet maakt me niet zoveel uit, alleen met rooibos en gewone Engelse thee doe je me niet zoveel plezier….
Ik drink graag zwarte thee, het liefst iets fruitigs, zoals aardbei of meloen. Ook groene thee drink ik graag. Vooral die smaakjes die er tegenwoordig aan groene thee worden toegevoegd vallen bij mij erg goed. Zo staat er hier een doosje groene thee met citroen macaron smaak in de kast, heerlijk!
Volgens de verhalen bevat groene thee meer anti-oxidanten dan zwarte thee en zou het dus gezonder zijn. Ik heb het hier met de diëtiste over gehad, voor haar was elke theesoort oké. In mijn lijsten die ik tijdens de eerste afspraak meegekregen hebt, staat dan ook dat thee zonder suiker een goede keuze is.

IMG-20160605-WA0004

Tot een half jaar geleden dronk ik vaste prik tussen de middag een beker Optimel drinkyoghurt. Tijdens mijn eerste afspraak met de diëtiste, raadde zij het echter af om dat bij de lunch te drinken. Het mocht nog wel, maar dan als tussendoortje en dus niet extra. Tijdens de lunch moest ik het bij een glas water of thee houden. In het begin heb ik nog wel een aantal keer een beker gedronken als tussendoortje, maar al snel had ik hier geen behoefte meer aan. Ik drink nu dus geen melk meer, iets wat er bij ons Nederlanders vaak toch wel erg ingebakken zit!

Om de dag verwen ik mezelf ’s ochtends met een heerlijk drinkontbijt. Een glas vers uitgeperst sap!
Ik pers dan 2 sinaasappels, een halve grapefruit en een halve citroen uit. Dit resulteert in een groot glas vol. Omdat fruit ook suikers, en dus calorieën bevat, eet ik hier niets bij. Dat is ook niet nodig, want na zo’n glas zit ik echt mudvol! Omdat ik door dit glas 3 stuks fruit tot mij neem, eet ik de rest van de dag geen fruit meer. De andere dag moet ik het liefst wel nog 2 stuks fruit eten, hier heb ik best moeite mee en dat lukt dan ook niet altijd. Heb jij net als ik moeite om voldoende fruit te eten? Onthoudt het “uit-pers-trucje” dan, want het is gemakkelijk en je giet het zo naar binnen! 😉

20160606_090813

Omdat het fruit eten bij mij nog wel eens te wensen over laat, vermeng ik het vaak met magere yoghurt. Dit eet ik dan ’s avonds als tussendoortje. Soms pureer ik het zelfs met magere yoghurt en maak ik een lekkere smoothie! Ik gebruik dan vaak diepvriesfruit. Mijn favoriete is met:

– 125 gr diepvriesaardbeien
– 75 gr diepvriesmango
– 150 ml magere yoghurt
– Sap van anderhalve uitgeperste sinaasappel

Dit alles gooi je bij elkaar in de blender, even goed mixen en klaar is je smoothie!
Ik heb er speciaal een heel leuk glas met deksel met een rietje erdoorheen voor gekocht. Keer op keer weer genieten!

20160331_214913

Als ik ga sporten of naar de (ERT) cursus ga die ik op het moment volg, neem ik altijd een flesje drinken mee. Tijdens het sporten heb ik gewoon altijd heel veel dorst en tijdens de cursus krijg ik vanzelf dorst, want die duurt 2 uur per keer. Ik kies dan voor een flesje bronwater of voor een flesje citroenwater. Dat zijn flesjes van een halve liter met gewoon bronwater, waar een vleugje citroen aan is toegevoegd, dus zonder bubbels 😉 . Het is lekker fris en door de toegevoegde citroen ook nog is vetafdrijvend. Het citroenwater bevat geen calorieën. Ik koop deze flesjes bij de Aldi, ze zijn sinds kort verkrijgbaar. Je ziet wel vaker water met citroensmaak in kleine flesjes, maar dan meestal met prik. Aangezien ik daar niet zo van ben, vond ik dit een goede uitvinding van de Duitse supermarkt!

20160606_153457

Ps. Wat drink jij het liefste? En let je hierbij op de calorieën of kan dat je niets schelen?
Heb ik je geïnspireerd en ga je ook zo’n lekker vers sapje of een smoothie voor jezelf maken? Ik hoor graag of het in de smaak viel!

Reacties

Reacties

2 gedachten over “Mijn drinkgewoonten tijdens het afvallen

  1. Wat een leuk, mooi verzorgd blog heb je gemaakt zeg!
    Je kan zo plastisch vertellen; of het nou zoektochten naar trouwlocaties betreft of de vakantie en niet te vergeten je afval-procedure: je neemt de lezer gewoon mee.
    Dat wordt zo een mooi tijdsdocument..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.