Introductie afvallen; de race tot nu toe

Spannend hoor, zo’n eerste blog!
De blogs in de categorie “Afvalrace” gaan over mijn strijd tegen de kilo’s, wat ik wel en juist niet doe en mijn afspraken bij de diëtiste. Ook zal ik hier regelmatig recepten delen van de gerechten die ik zoal eet.

Op 5 november 2016 ben ik begonnen met afvallen, nadat ik in anderhalf jaar tijd 50kg was aangekomen.
Door een gevecht in mijn hoofd, wat ik continue voer, heb ik de afgelopen 5 jaar verschillende behandelingen gehad. Op dit moment zit ik daar nog middenin. Die behandeling bestond onder andere uit medicatie. Deze medicijnen in combinatie met een hoop stress en “dwang eten” hebben voor deze gewichtstoename gezorgd.
Na het afbouwen van 7 van de 8 medicijnen, kreeg ik groen licht om te starten met afvallen. Ook stond ik op de wachtlijst voor een maagverkleining, in het geval het afvallen mij zelfstandig niet zou lukken. Aangezien die wachtlijst lang was, had ik tot januari om mij te bewijzen. 2 maanden alles geven en stinkend m’n best doen dus, want op een maagverkleining zat ik, mede door mijn medische achtergrond, niet te wachten. Ik heb gewerkt als doktersassistente en daardoor weet ik hoeveel complicaties er bij zo’n operatie kunnen optreden.

Op 5 november fietste ik op een slakkengang richting de diëtistenpraktijk bij ons in het dorp. Ik was stik zenuwachtig! Wat zou ze wel niet van me denken, zou ze het aandurven en nog meer van dit soort onzeker makende gedachten gingen er door mijn hoofd.
Toen ik binnen geroepen werd, viel er een grote last van mijn schouders; wat een lieve vrouw!
Ik deed mijn verhaal en direct speelde ze er goed op in. Ze lag de nadruk op mijn sterke kanten, niet op mijn “gebreken”.
Ze schreef op wat ik zowel at op een dag. Daar zaten wat verbeterpuntjes in, maar vooral het “pas eten als ik trek heb” keurde zij af.
Ze stelde een dagmenu op, met daarin verschillende keuzes als ontbijt, als lunch, als avondeten en als tussendoortjes. Het was de bedoeling dat ik 6x per dag zou gaan eten. Ook kreeg ik een mapje mee met daarin formulieren, waarop per productgroep stond beschreven wat de beste keuzes waren, wat je af en toe mocht eten en wat je beter kon laten staan.
Op de terugweg fietste ik gelijk langs de supermarkt en sloeg wat producten in voor een gezonde lunch.

Inmiddels is het 20 april en zijn we dus 5,5 maand verder. Ik loop nog steeds bij de diëtiste. De afspraak voor de intake voor de maagverkleining heb ik afgezegd, want op 2 januari was ik al 17,5kg afgevallen!

Op 17 februari heb ik mijn eerste target bereikt; -25kg!
Trots plaatste ik mijn verhaal en wat foto’s op Facebook. De lieve reacties gaven mij de moed en kracht om door te gaan.

Afgelopen maandag (18 april) heb ik weer een berichtje over het afvallen gepost. Mijn 2e target was namelijk bereikt; -35kg!

Door de reacties die ik krijg op mijn lichamelijke verandering heb ik besloten deze blog te beginnen. Ik krijg vaak vragen; Eet je überhaupt nog wel?, je gaat hartstikke vaak uiteten, hoe doe je dat zonder aan te komen?, ik zag dat je een high tea had afgelopen weekend, dan eet je zeker niets?, je eet zeker alleen maar groenten?, is het niet ongezellig op een feestje, als je niets mag?

Op deze vragen krijg je in de komende tijd een antwoord als je mijn blog blijft volgen.

Omdat er ooit een einde komt aan de “afvalrace” heb ik ervoor gekozen deze blog niet alleen maar over het afvallen te laten gaan. Alle gebeurtenissen in mijn leven zullen aan bod komen. Mijn doel is om minimaal 1 blog per week te plaatsen.

Tot de volgende blog!

Groet Sam(antha)

P.s. Uiteraard ben ik reuze benieuwd wat je van mijn blog vindt, laat dus gerust een berichtje voor me achter!

IMG-20160417-WA0040

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

Reacties

8 gedachten over “Introductie afvallen; de race tot nu toe

  1. Pingback: The six months facts | GewoonSam

  2. Pingback: Mijn favoriete producten bij het ontbijt - GewoonSam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.